יום רביעי, 1 בפברואר 2012

אוכל לתינוקות וילדים


אוכל לתינוקות וילדים

אני מעדיפה לבשל לתינוק שלי בנפרד. לפחות בשלב זה. פה ושם אני שומעת אימהות שונות מספרות על כך שתינוקותיהן אוכלים הכל מהכל ובלי חשש הן נותנות להם אוכל מהשולחן המשותף, אוכל מתובל וכו`. אני לא יודעת היכן האמת – בדרך שלי או בדרך אחרת, בסה"כ איני אימא לעשרה ילדים שיכולה לספר מה עדיף, אני עדיין אימא רק לבן הראשון, אבל אני בוטחת באינטואיציה שלי לחלוטין. והאינטואיציה שלי אומרת שבשלב הזה אני צריכה לחשוף את בני לחומרי גלם כמעט נטוראל ע"מ לתת לו להכיר מהו הטעם של הירקות, מהו הטעם של הפירות, מהו טעמו של הבשר. תיבול, בישול יתר, ערבוב של המון חומרי גלם יחד מטשטשים את הטעם הטבעי של הירקות והפירות. וכאשר אני מסתכלת על השורה התחתונה, על ילדים שאני רואה סביבי, אני מגלה תמונה לא הכי טובה: הילדים סולדים מירקות ופירות ובכלל מכל מה שבריא וטוב לגוף הילדים הגדל והמתפתח, ומאידך מכורים לג`אנק פוד. כשאני רואה איך אימהות מושיבות את הפעוטות שלהם בני שנתיים על דלפק המק`דונלדס ושואלות את הגוזלים הרכים האלה שבקושי למדו לדבר "מה אתה מעדיף מתוקי – המבורגר או נאגטס? קולה או תפוזים?" והקטנצ`יק הזה שכבר מכיר היטב את הטעם הממכר של אוכל מהיר ושל משקה מתוק ותוסס עונה משהו לא ברור בשפה המגמגמת שלו והאימא הגאה מזמינה לו נאגטס מטוגן בשמן עמוק עם צ`יפס תעשייתי רווי בשומני טרנס וכוס קטנה של קולה.

לג`יימי אוליבר יש תוכנית דוקומנטארית Jamie`s School Dinners במהלכה הוא מבקר בבתי ספר ובוחן את הארוחות המוגשות לילדים. באחד מבתי הספר כאשר הוא הציג לילדים ירקות ופירות שונים הילדים לא ידעו אפילו מה שמם ואיך אוכלים אותם. אותי זה די זעזע. אבל גם לי אישית לא מזמן יצא להיתקל במשהו דומה כאשר נערה אחת שאלה אותי מה זה קישוא? מסתבר שהיא בגיל העשרה שלה לא יודעת כיצד נראה הקישוא ומה טעמו ומה מכינים ממנו. אז דבר אחד הוא בטוח: להתמכר ולהיחשף לאוכל מתובל, מטוגן, מתוק ומלוח כל ילד מספיק ויותר מהר מכפי שהיינו רוצים. הרבה יותר נדיר לראות ילדים שלא אוהבים בורקסים, פיצות, המבורגרים מאשר ילדים שלא אוהבים ירקות ופירות. לכן לפני הכל אני חושפת את הילד שלי לארוחות אשר כוללות ירקות ופירות וכמעט בטעמם המקורי. אבל שלא יהיה ספק, לטעום אני נותנת לגוזל שלי ה-כ-ל. כשאני אוכלת בטח ובטח אני לא נותנת לו להסתכל עלי בעיניים רעבות וסקרניות אלא נותנת לו טעימות מהצלחת שלי. אבל כאשר מדובר בארוחה של ממש, שנכון להיום יש לו שתי כאלה ביום, אני מעדיפה לבשל לו בנפרד.

מאז התחלתי לכתוב מתכוני תינוקות אני עדה לתופעה מעניינת: האנשים לא נשארים אדישים כלפי הפוסטים האלה. לטוב ולרע. יש את אלה שמתלהבים ממש ומגיבים בקביעות, וגם מי שמציע להוציא ספר על מזון לתינוקות וילדים, וראיתי גם המלצות בפורומים חיצוניים במילים "במתכוני תינוקות היא לוקחת בגדול", ויש את אלה שכועסים ומשתעממים (שיבושם להם!). ולאחרונה אימא שלי שאלה אותי: "את לא מוציאה יותר מדי מתכונים של שלו לבלוג שלך? אולי זה משעמם את הקוראים?". אם מישהו אחר היה אומר את זה, אז לא הייתי מתייחסת (ואף מוחקת את המייל שלו מעדכונים כמו שכבר עשיתי. לא מחזיקה כאן את אף אחד בכוח, ולא סופרת כניסות ותגובות אלא מנהלת את הבלוג שלי להנאתי), אבל בגלל שזאת אימא אני טרחתי להבהיר לה, ואספר גם לכולם.

~ למזון תינוקות יש ערך נשגב בגידול והתפתחות התינוק. אני רואה במזון תינוקות עניין רב יותר אפילו ממזון של מבוגרים. החל מקבלת כל הוויטמינים וכל אבות המזון כיום וכלה בביסוס הרגלי אכילה לכל החיים. סבורני כי אם לא אכיר לבייבי שלי סוגי ירקות ופירות ואוכל בריא (יחסית) כיום, לא אצליח להרגיל אותו לאלה בגיל מבוגר יותר. אם לא ארגיל אותו לארוחות מסודרות, לא אצליח בזה גם מחר. אם ארגיל אותו מהיום לטעמים מחוזקים ומשפרי טעם כמו שיש במזון תעשייתי ומהיר, לא אצליח כבר להחזיר את הגלגל אחורה.

הכי קל זה לתת לו לאכול מהסיר המשותף, אבל אני לוקחת בחשבון שלא תמיד ה"סיר" שלי מכיל את כל מה שהגוף הגדל והמתפתח של תינוק זקוק לו. דרך אגב, בזכות האוצר שלי לא אחת אני מוצאת את עצמי אוכלת טוב (נכון?) יותר ואפילו לא מפספסת ארוחות בוקר. כי אנחנו אוכלים ביחד. וגם לזה יש מטרה כפולה: גם חשוב לי שלא יאכל בבדידות ואולי יראה בזה סוג של עונש, אלא שיתחיל להתרגל שסעודה זה סוג של חוויה משפחתית. כולם אוכלים, כולם נהנים, כולם מאוחדים. ומטרה נוספת... כמה שזה עלול להישמע הממממ... מוזר, אבל אני מלמדת את הבונבון שלי לשיתוף כבר מגיל כה קטן. אנחנו אוכלים ביחד, משמע אנחנו גם מתחלקים וטועמים אחד מהאוכל של השני.

~ דבר נוסף שחשוב להבין הוא שמזון לתינוקות לא פחות חשוב מכל דבר אחר לתינוקות. ובכלל, ילד, ברגע שהוא מגיע למשפחה, הוא חלק בלתי נפרד ממנה ולא פחות חשוב משאר בני משפחה. אז למה שהאוכל שהוא אוכל לא יתפוס כאן מדף משלו בדיוק כמו האוכל שאני אוכלת??? אנשים לא מפחדים להוציא אלפי שקלים על עגלות תינוק מפוארות שישמשו אותם אפילו פחות משנה, לא חוסכים בצעצועים בכל הצבעים וגדלים וצורות לתינוקות שלהם, שגם כן ישמשו אותם לטווח קצת בלבד, אבל משום מה "משתעממים" מפוסטים על אוכל שתינוקות אוכלים, וזה הרי לא לטווח קצר, אלא לכל החיים. יש מגוון עצום של חנויות לביגוד ומשחקי תינוקות, יש אפילו לא מעט ספרים על גידול וחינוך ילדים, יש מופעים מיוחדים לילדים, גני שעשועים ופארקים, אבל אין כמעט כלום על מה שהבייבי אוכל! ואני אקח אומץ ואמר שמבחינתי מזון לתינוק ולילד הוא אף יותר חשוב מכל מה שמיניתי עד כה.

עם זאת חשוב לי להדגיש: כל אימא מכירה את התינוק שלה יותר טוב מכל אחד אחר ויודעת או לפחות מרגישה מה כדאי ומה לא לתת לו, לכן במידה ומישהי מנסה את המתכונים האלה ומתברר שאינם מתאימים לתינוקה, אין לבוא אלי בטענות וכל אחד מחליט להשתמש במתכונים שלי על אחריותו בלבד.

את מתכוני התינוקות שלי אני מתחילה (כאן בבלוג) עם מאכלים שכבר כוללים לפחות שני מרכיבים ולאחר שווידאתי כי לגוזל שלי אין אלרגיות על מוצר כזה או אחר. בעיקרון, מגיל 6 חודשים אפשר להתחיל לתת לתינוק מאכלים מורכבים משני מרכיבים ומעלה כאשר מתחילים, כמובן, מערבובים קלים. מארבעה עד שישה חודשים תינוק מתחיל לטעום מוצקים, וכאן זה הזמן להכין לו מחיות של מרכיב אחד בלבד, כך יהיה לו קל יותר להתרגל למוצקים, הוא גם יתחיל להכיר טעמים של כל ירק או פרי בנפרד, וגם זה הזמן להיות קשובים לתגובות של התינוק, כלומר אילו מוצרים עושים לו לא נעים בבטן, או אולי מפתחים אלרגיה (אבל שלא נדע כמובן...). הכי טוב להתחיל את הטעימות עם ירקות/פירות כגון גזר, בטטה, קישוא, דלעת, אבוקדו, ברוקולי, תפוח עץ, בננה, אגס, אפרסק, שזיף. לטעמי אופן הכנה הכי יעיל הוא אידוי, אחריו אפייה בתנור ורק בסוף הבישול. אידוי שומר על מרבית הוויטמינים, לעומת זאת בבישול חלק ניכר מהוויטמינים הולך לאיבוד. בשלב הטעימות כדאי לאדות גם פירות כגון תפוח ואגס ולו משום המרקם שלהם יהיה רך ונעים יותר לתינוק שעד כה היה ניזון רק מחלב.

כל מתכוני התינוקות אצלי בבלוג מופיעים לפי סדר כרונולוגי, קרי לפי הסדר שנתתי לגוזל שלי ובהתאם לגדילתו, אחרי שכבר הכיר את הטעם והמרקם של מוצקים, ואחרי שקיבתו כבר התחילה להתרגל למוצקים. לכן, אם מישהו יחליט להשתמש במתכוני התינוקות שלי, עליו לדעת שסדר האכלת התינוק הוא בדיוק הסדר בו מופיעים המאכלים ברשימה. בהתחלה חשבתי לעשות מדור מ-6 עד 8, אבל ראיתי שאז אין לי לאן להכניס את ה-8 עצמו, כיוון שבגיל 9 חודשים התינוק יכול לאכול מאכלים שעד 9 היו ממש אסורים. לפי כך, לא מתאים לעשות מדור 6-8 ו-8-12. אני משאירה 6-9 אבל במחשבה שמה שעומד בסוף הרשימה, זה גם מה שהתינוק שלי קיבל קרוב ל-8 ול-9 חודשים.

תשאלו למה שלא להוסיף תבלינים ומשפרי טעם גם לתינוק? אז דעתי היא שמגיל כה קטן עדיף להרגיל את התינוק לטעמים טבעיים ללא משפרי/מחזקי טעם. גם כך האוכל התעשייתי רווי בתוספות טעם וריח וכולנו מתמכרים לזה במהירות רבה. ונראה לי שאם כבר מעכשיו להרגיל תינוק לטעמים מחוזקים, ספק אם אי פעם יאהב טעמים פשוטים וטבעיים.


  
6-9 חודשים

מרק ירקות לתינוק - גזר, שומר, קישוא, תפ"א


9-12 חודשים

מגיל 9 חודשים לתינוק כבר מותר לאכול כמעט הכל. מוצרי חלב למעט חלב ניגר, ביצים, דגנים, טחינה, את כל הפירות (למעט פירות טרופיים, אבל אצלנו גם זה עובר בהצלחה, בלי עין הרע...) והירקות. מה שאסור עדיין זה דבש, אגוזים, סוכר ומלח – עדיף לא לפני שנה, בוטנים נחשבים לאלרגניים מאוד. יחד עם זאת, אני עדיין תוכנת לבייבי שלי את המרקים שלו. ונכון שכבר יש לו 7 שיניים ושמינית בדרך, אבל זה עדיין לא אומר שהוא לועס כמו שצריך. בסופו של דבר כשאני נותנת לו אוכל לא מרוסק, אפשר לראות חתיכות שלמות ביציאות (סליחה על הפירוט, אבל זה חשוב). המטרה שלי זה שהאוכל שהוא אוכל יתעכל טוב, שלא יסבול מכאבי בטן, שלא יפסיד מהוויטמינים בגלל שהאוכל יצא באותה הצורה שנכנס...

אני לא מרסקת כל אוכל שהוא אוכל, והוא אוכל חביתה (כן, כן, בביסים), ואורז/כוסמת, חתיכות קטנות של בשר, עוגייה, וגם "אוכל אצבעות" כזה שהוא יכול להרים לבד מהצלחת ולהכניס לפה בעזרת הידיים שלו, אבל בתור מנות עיקריות אני משתדלת להכין לו מרקים מרוסקים, וגם מחיות פירות. גם רוב האוכל שהוא יכול לקחת עם הידיים בסופו של דבר מוצא את דרכו ברצפה, והרי המטרה שלי הhא שהתינוק ישבע ולא רק ישחק. כך שהאוכל שהוא אכל עד כה עדיין רלוונטי גם בגיל הזה, וגם חלק מהאוכל שאני מציעה לו מגיל 9 חודשים יכול להתאים לשלבים מוקדמים יותר (מ-6 עד 9). כדי בכל אופן לעודד הרגלי לעיסה אצל תינוק, אפשר להאכיל אותו עם מרק/מחית פרי מרוסק, ובנוסף לתת לו (תוך כדי) חתיכות קטנות של פרי/ירק בצלחת. בין מה שהוא יקבל ממני בכפית הוא יכניס לפיו חתיכה קטנה של תות או בננה או אבוקדו או עגבנייה ובכך יתחיל להתרגל גם לאוכל לעיס ולקואורדינציה יד-פה. בקיצור, מה שאני רוצה לומר זה שעדיין אי אפשר לסמוך ר-ק על מה שהוא לועס כי הוא לועס מעט...



12-18 חודשים

תודה לכל מי שהשתתף בסקר בפוסט הקודם. הדעות שקיבלתי עניינו אותי ולכן יצאתי למסע חיפושים אחרי דעות המומחים בעניין מזון לתינוקות אחרי גיל שנה, קרי בשנת חיהם השנייה. ביומיים האלה קראתי חומרים בכמה שפות (רוסית, אנגלית) ולמעשה נתקלתי במכנה משותף לרוב הדעות: עד גיל שלוש שנים ילדים אכן זקוקים לתפריט קצת שונה מהשולחן המשותף.

זה נכון שלנו נוח יותר לתת לתינוק את מה שאנו בעצמנו אוכלים ולא לשבור את הראש עם ארוחות מיוחדות עבורו, אך מערכת העיכול של תינוק עדיין לא בשלה ע"מ להסתדר עם כל המאכלים ה"מבוגרים" שאנו רגילים אלהים. קראתי לא מעט מאמרים מעניינים ומפורטים מאוד (אותי זה ריתק למען האמת. אוי, כמה שיש לנו עוד לגלות על עולם התינוק והילד!), אך אני אתרגם רק אחד מהם (הכי מתומצת):

"כל תינוק זקוק לתזונה נכונה עבור התפתחות תקינה של הגוף ונהפש. אך הורים רבים מאמינים כי לאחר שהילד מגיע לגיל שנה אינו זקוק יותר לתפריט מיוחד. לדעתם מספיק להאכיל את התינוק שלהם בזמן ובכמות מספקת. הדעה המוטעית הזאת ובורות עלולים רק להזיק לקטנצ`יק. עדיין לא רצוי להציע לתינוק מזונות מהשולחן המשותף. לא רק תינוקות בני יומם זקוקים להרגלי אכילה מיוחדים, אלא גם פעותות מגיל שנה עד שלוש. מערכת העיכול של פעות עדיין לא מספיק בשלה ע"מ לעכל אוכל שמן, פיקנטי, מתובל, מלוח ומטוגן. בגיל זה הקיבה עדיין לא מייצרת את האנזימים הדרושים לעיכול מלא. אך אין זה אומר שהאוכל אמור להישאר בדיוק כמו שהיה עד לפני גיל שנה. הרי בגיל שנה לתינוק כבר ישנה כמות לא מבוטלת של שיניים, קיבה יותר מפותחת, תפיסה רחבה של טעמים, ואף סדרי עדיפות במזונות. לפי כך על כל הורה לדעת כיצד להאכיל את התינוק לאחר שנת חיו הראשונה ואיך להרכיב עבורו תפריט נכון.

בהדרגה עוברים מאוכל נוזלי למוצק יותר ועשיר בוויטמינים ומינרלים. זה יסייע לתינוק להתרגל ללעיסה ולקבל כמות מספקת של חומרים מזינים. העברה לאוכל מוצק צריכה להיות הדרגתית ולסירוגין עם מחיות ירקות ובשר, ודייסות מבושלות. לדוגמה, אפשר לשלב כדורי בשר מאודים עם מחית של דלעת או ברוקולי. או להציע חתיכות פרי לקינוח לאחר דייסת קוואקר. העיקר לא לשכוח שהמזון יהיה עשיר בויטמינים. התפריט בגיל זה מספיק מגוון.

התינוק עדיין זקוק למוצרי חלב – יוגורט, חלב, שמנת חמוצה, גבינות. בשר ודגים גם כן הכרחיים בתפריט. המוצרים האלה עשירים בחלבון אשר כל כך נחוץ להתפתחות וגדילה נורמאליים. לאחר גיל שנה מותר לתת לתינוק ביצה שלמה ולא רק חלמון כמו שהיה עד גיל שנה. כמו כן, חובה להרחיב את מגוון הירקות. גם פירות ומיצי פירות טבעיים הכרחיים מדי יום. בין דייסות דגנים הכי בריאות הן דייסת קוואקר וכוסמת. אפשר להציע פסטות, אך לא לעיתים תכופות, הן כוללות כמות גדולה של פחמימות.

כמות הארוחות לאחר גיל שנה כוללת חמש ארוחות ביום. אך ישנם תינוקות שמוותרים על הארוחה האחרונה וכך עוברים ל-4 ארוחות יומיות. במקרה כזה יש צורך להגדיל רווחים בין הארוחות ל-4 שעות".


מקורות אחרים ממש מפרטים כמה גרמים של כל אחד מהמזונות פעות צריך לצרוך, כמה פעמים ביום או בשבוע. אגב, עובדה מעניינת היא שלעומת מבוגרים לא כדאי להציע לתינוקות יותר מדי מזונות עשירים בסיבים תזונתיים (ז"א עדיף לחם לבן ולא מלא, אורז לבן ולא מלא וכו`), כיוון שסיבים תזומניים ממלאים את הקיבה והילד חש שבע גם אם לא קיבל כמות מספקת של מזון.  

אחרי קריאה של דעות מומחים אודות הזנת תינוקות אני יודעת שלא טעיתי כאשר חשתי צורך להרכיב עבור הגוזל שלי תפריט המתאים לו אישית אשר יכלול הרבה ירקות ופירות, ביצה מדי כמה ימים, מוצרי חלב מדי יום, בשר ודגים בכמות לא גדולה, מתוק מדי פעם (אגב, תינוק בגיל שנה אמור צרוך כמות יומית של סוכר בין 35 ל-50 גרם), מעט מאוד מלח ותיבול, שמן כמו שהוא צריך ולא כמה שנכנס לסיר, והמנעות מטיגונים ואוכל תעסייתי ומעובד.


18 – 36 חודשים (שנה וחצי - שלוש שנים)




סקר קולינארי - אוכל לתינוקות



4 תגובות:

  1. אוי, זה ממש מעולה!! חיפשתי באמת רשימה מסודרת כזו (אני בשליש האחרון להריון הראשון שלי).


    תודה רבה !

    השבמחק
    תשובות
    1. אני יותר מאשמח לדעת שהמתכונים שלי יהיו לך לעזר :-)
      בעיקרון הבלוג הזה עדיין חדש, עוד לא מילאתי אותו לגמרי, אבל בבלוג הקודם שלי כל הרשימה של מתכוני תינוקות מלאה ומתעדכנת:
      http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=1397148


      בהצלחה! ולידה קלה :-)

      נטי

      מחק
  2. שלום,
    הבלוג שלך הוא ממש, ממש מציאה בשבילי!
    גם מכיוון שאני גם מאמינה בהקניית הרגלי אכילה בריאים בגיל קטן וגם (במיוחד) שהמתכונים שלך נראים מעולה!

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברוכה הבאה!
      איזה כיף לשמוע :-)
      אני מאוד שמחה לגלות יותר ויותר אימהות שמעדיפות לתת לילדים אוכל טרי ובריא על פני החטיפים והג'אנק פוד. הרבה פעמים יש לי חשק להמשיך להמציא מתכונים לתינוקות, ומה שעוצר בעדי זה שמצפוני לא מרשה לי להביא לבלוג מתכון שלא נוסה. נראה לי שאצטרך להמתין לסיבוב הבאה... כשיהיה לי עבור מי להמציא מתכונים חדשים. יחד עם זאת, המדור הזה עדיין מתעדכן הם במתכונים שטרם הספקתי לפרסם, הן במתכונים לגילים בוגרים יותר.

      תודה שהצצת לפינה שלי!
      שמחה שאהבת,
      לילה טוב,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...